AUTHENTICATED
U.S. GOVERNMENT
INFORMATION

GPO

FREEDOM OF EXPRESSION

REPRINTED

FROM THE

2007 ANNUAL REPORT

OF THE

CONGRESSIONAL-EXECUTIVE
COMMISSION ON CHINA

ONE HUNDRED TENTH CONGRESS

FIRST SESSION

OCTOBER 10, 2007

Printed for the use of the Congressional-Executive Commission on China

&R

Available via the World Wide Web: http:/www.cecc.gov

U.S. GOVERNMENT PRINTING OFFICE
40-480 PDF WASHINGTON : 2008

For sale by the Superintendent of Documents, U.S. Government Printing Office
Internet: bookstore.gpo.gov Phone: toll free (866) 512—-1800; DC area (202) 512—-1800
Fax: (202) 512-2104 Mail: Stop IDCC, Washington, DC 20402-0001



CONGRESSIONAL-EXECUTIVE COMMISSION ON CHINA
LEGISLATIVE BRANCH COMMISSIONERS

House

SANDER LEVIN, Michigan, Chairman
MARCY KAPTUR, Ohio

MICHAEL M. HONDA, California

TOM UDALL, New Mexico

TIMOTHY J. WALZ, Minnesota
DONALD A. MANZULLO, Illinois
JOSEPH R. PITTS, Pennsylvania
EDWARD R. ROYCE, California
CHRISTOPHER H. SMITH, New Jersey

Senate

BYRON DORGAN, North Dakota, Co-Chairman
MAX BAUCUS, Montana

CARL LEVIN, Michigan

DIANNE FEINSTEIN, California

SHERROD BROWN, Ohio

SAM BROWNBACK, Kansas

CHUCK HAGEL, Nebraska

GORDON H. SMITH, Oregon

MEL MARTINEZ, Florida

EXECUTIVE BRANCH COMMISSIONERS

PAULA DOBRIANSKY, Department of State
CHRISTOPHER R. HILL, Department of State
HOWARD M. RADZELY, Department of Labor

DouGLAs GROB, Staff Director
MURRAY ScoT TANNER, Deputy Staff Director

(1)



FREEDOM OF EXPRESSION
INTRODUCTION

The Commission’s previous recommendations addressed three
areas where China’s citizens do not enjoy the right to free expres-
sion. First, the Commission has noted that restrictions on the free
flow of information threaten the well-being of Chinese citizens and,
increasingly, citizens around the world. In its 2003 Annual Report,
the Commission noted that China’s news media restrictions pre-
vented citizens from being fully informed during the 2003 SARS
crisis. After China began considering a proposal in 2006 to further
limit media coverage during public emergencies, the Commission
recommended in its 2006 Annual Report that the President and
Congress urge China’s leaders to recognize the importance of com-
plete transparency in the administration of public health, and the
importance of an unimpeded press in providing critical information
to the public in a timely manner. Recent international concern over
the global health impacts of food, drugs, consumer products, dis-
ease outbreaks, and pollution originating from China underscore
the importance of the free flow of information.

Over the last five years, public access to government information,
at least on paper, has improved, but major obstacles to government
transparency remain, reflecting the Communist Party’s overarching
concern that it maintain control over the flow of information. In
2007, the government passed China’s first national “freedom of in-
formation” regulation, but it remains subject to a “state secrets”
exception that gives the government broad latitude to withhold in-
formation. The Party and government continue to maintain tight
control over the press, and the prospects for a free press remain
dim. While foreign reporters in theory were granted some increased
press freedom in accordance with promises China made in 2001 as
part of its successful bid to host the 2008 Summer Olympic Games,
China continues to use upcoming important events such as the
Party’s 17th Congress in October 2007, and corruption among Chi-
nese reporters, as a pretext for increased restrictions on domestic
media. The lack of a free press to monitor the government leaves
citizens poorly informed about major problems and unable to fully
investigate the root causes of such problems and the extent to
which the Party or the government should be held accountable.

Second, previous Commission reports highlighted China’s perva-
sive censorship of the Internet and other electronic media. In its
Annual Reports from 2002 to 2006, the Commission recommended
that the President and Congress urge the Chinese government to
stop blocking access to foreign news broadcasts and Web sites, and
allow its citizens freer access to information on the Internet, par-
ticularly information concerning the rights of Chinese citizens to
free speech and a free press. The Commission has also rec-

o))



2

ommended that the President and Congress urge China to cease
detaining journalists and writers, many of whom are punished for
posting essays critical of the Chinese government on the Internet.

Over the last five years, the Party and government have contin-
ued to emphasize management and control over the Internet. They
have done so by requiring Web sites to be licensed, blocking access
to politically sensitive information on the Internet, and detaining
citizens who criticize the government online. In 2007, Hu Jintao
called for “purifying” the Internet, saying “the stability of the state”
depended on the Party taking full advantage of and successfully
controlling the Internet. The Internet poses a daunting challenge
for the Party. In 2007, citizen activists used the Internet and cell
phones to raise public awareness about cases involving slave labor
and the construction of a hazardous chemical plant, driving the re-
porting agendas of the state-controlled press and forcing the gov-
ernment to address these problems. Their success, however, reflects
the creativity of China’s citizenry in evading censors and the dif-
ficulty in trying to monitor China’s growing online environment,
rather than any government policy of liberalization. Furthermore,
journalists and writers who criticize the government online con-
tinue to face imprisonment for such crimes as “inciting subversion.”

Third, the Commission’s previous reports have noted China’s
prior restraints on publishing, which prevent citizens from freely
expressing ideas and opinions. In its Annual Reports from 2003 to
2006, the Commission recommended that the President and Con-
gress urge the Chinese government to eliminate prior restraints on
publishing. Over the last five years, public officials in China have
maintained prior restraints on publishing and continue to ban and
confiscate books and magazines that do not conform to the Party’s
political requirements. This past year, publication and propaganda
officials stepped up their efforts to clean up the publishing industry
in preparation for the Party’s 17th Congress to be held in October
2007.

FREE FLOW OF INFORMATION

Improvements and Obstacles to Government Transparency

The Commission notes that over the last five years, the Chinese
government has made progress in increasing public access to gov-
ernment sources of information. The Communist Party and State
Council have directed all levels of government to increase trans-
parency.! In its 2003 Annual Report, the Commission noted that
most provinces and major cities had set up detailed government
Web sites.2 By March 2007, 86 percent of all government agencies
had official Web sites.3 Many of the Web sites provide detailed and
substantive information.# In addition, by the end of 2006, most cen-
tral government institutions and all provinces, autonomous regions,
centrally administered municipalities, and top-level courts had
established public spokesperson systems.>

Over the last five years, the government has also sought to im-
prove its ability to respond to public emergencies and make infor-
mation available to the public more quickly. The government’s slow
response to the SARS disease outbreak in 2003 and to the Songhua
River chemical spill in 2005 led to passage of measures to prevent



3

provincial and local officials from covering up such incidents.®¢ The
Regulation on the Handling of Public Health Emergencies, for ex-
ample, requires provincial governments to report a public health
emergency to central officials within one hour and requires central
officials, or provincial governments who have received approval
from central officials, to release information in a timely manner.”
However, as the Commission noted in its 2003 and 2006 Annual
Reports, these reforms were not intended to relax the government’s
control over the media or the free flow of information to the general
public.®8 Rather, the goal was to increase the flow of information to
central authorities in Beijing, control how the press reported on the
matter, and prevent private citizens from publishing opinions re-
garding the government’s handling of the crisis.

In April 2007, the State Council issued the Regulation on the
Public Disclosure of Government Information (Public Disclosure
Regulation), the first national “freedom of information” regulation
requiring all government agencies to release important information
to the public in a timely manner.® The new regulation, which takes
effect on May 1, 2008, requires government agencies to timely dis-
close vital information regarding the government’s handling of
issues that have been at the forefront of controversy in recent
years, such as food, drug, and product safety, public health emer-
gencies, environmental protection, land expropriation, the sale of
state-owned property, and population planning.l® The regulation
also provides citizens, legal persons, and other organizations with
the right to request information from a government agency and to
file an administrative lawsuit to appeal an agency’s decision not to
provide information.1! The State Environmental Protection Admin-
istration subsequently issued implementing measures in April
mandating public disclosure of information on China’s environ-
ment.12 [See Section II—Environment.]

The impact of these freedom of information regulations is lim-
ited, however, by the presence of a “state secrets” exception that
gives the government broad latitude to withhold information from
the public.’3 This policy reflects the continuing perception by the
Party that relinquishing too much control over the flow of informa-
tion will cause “social instability” and challenge the Party’s su-
premacy. Chinese laws and regulations provide lists of what may
be deemed a state secret, but these lists are broad and vague, en-
compassing essentially all matters of public concern.'* For exam-
ple, information about China’s environmental pollution that would
“reflect negatively on China’s foreign affairs work” is considered a
state secret.!> Legal scholars in China have noted that the inclu-
sion of a “state secrets” exception in the Public Disclosure Regula-
tion gives officials too much discretion to withhold information.16
In addition, the Public Disclosure Regulation’s heavy penalties for
officials who fail to protect state secrets may encourage even less
transparency.l?” Moreover, citizens and journalists have encoun-
tered resistance from local officials when requesting information
under similar administrative rules already in place in some Chi-
nese cities. In June 2006, a Shanghai journalist sued the Shanghai
Municipal Planning Bureau under a similar freedom of information
regulation, but lost the case and was fired from his job as a re-
sult.18 Some legal experts in China have also questioned whether



4

provisions in such regulations, granting citizens the right to re-
quest information, would apply to citizens acting in their role as
journalists, an interpretation that would severely limit the law’s
impact.19

The National People’s Congress recently issued the Emergency
Response Law, which requires people’s governments to publicly dis-
close accurate and timely information regarding emergencies.20 The
law was issued in August 2007 and will take effect on November
1, 2007. The Commission noted in its 2006 Annual Report that a
draft of this law contained a provision that would have imposed a
heavy fine on domestic or foreign media who reported on a public
emergency without government approval.21 The Commission noted
that the provision would have impeded the efficiency of the Global
Public Health Intelligence Network, an electronic surveillance sys-
tem used by the World Health Organization to monitor the Inter-
net for reports of communicable diseases and communicable disease
syndromes. In a positive step, the provision was removed from the
final version of the law.22 The law, however, now contains a provi-
sion prohibiting the fabrication and spread of “false information.” 23
Media who violate this provision may be shut down.24 This provi-
sion could have a chilling effect on journalists who worry that the
government retains too much discretion to determine whether in-
formation is false or not.25 In January 2006, for example, public of-
ficials sentenced journalist Li Changqing to three years in prison
for violating a Criminal Law provision that prohibits the “inten-
tional dissemination of terrorist information that is knowingly fab-
ricated to disturb public order,” even though Li’s reporting on a
dengue fever outbreak turned out to be materially similar to the
government’s own accounts.26

Public officials have punished citizens for sharing second-hand
information over the Internet or cell phones, threatening the free
flow of information and forcing citizens to wait for the govern-
ment’s official version of the “truth” before discussing important
public events. Commentators in China have expressed concern over
the government’s liberal application of Article 25 of the Public Se-
curity Administration Punishment Law, which provides for the de-
tention of citizens who spread rumors with the intent to disturb
public order.2? [See Section II—Rights of Criminal Suspects and
Defendants for more information about this law.] For example, in
July 2007, officials in Jinan city, Shandong province, detained a
resident for noting in an online discussion that she had heard that
citizens had perished in heavy flooding that hit the city.28

The Supreme People’s Court (SPC) has continued its campaign to
increase public access to court proceedings. As the Commission
noted in its 2003 Annual Report, the SPC has taken steps to im-
prove the quality and availability of judicial decisions.2? In June
2007, the SPC issued several opinions calling on courts to provide
public access to all stages of the trial process,3° and to make more
judgments available in publications and over the Internet.3! The
opinions, however, contain the “state secrets” exception, which
courts have commonly used to conduct politically charged trials be-
hind closed doors.32 [See Section II—Rights of Criminal Suspects
and Defendants for more information about these opinions.] In ad-
dition, court officials concerned about media threats to judicial



5

independence have sought tolimit media reporting of court activities.
In September 2006, top officials at the SPC announced a policy pro-
hibiting news media from interviewing judges or court officials
without government permission and directing the media not to
issue commentary on pending court cases.33

NO FREE PRESS

China’s restrictions on the press violate the right to freedom of
expression as provided for under international human rights stand-
ards and China’s Constitution. Both the International Covenant on
Civil and Political Rights34 (ICCPR) and the Universal Declaration
on Human Rights35 (UDHR) guarantee the freedom to seek, re-
ceive, and impart information, through any media, regardless of
frontiers. Article 35 of China’s Constitution provides China’s citi-
zens freedom of speech and the press.?6 While this freedom is not
absolute, the ICCPR and UDHR provide that restrictions may be
imposed only to protect the following interests: national security or
public order, public health or morals, or the rights or reputations
of others. Furthermore, the restriction must be prescribed by law
and must not exceed the scope necessary to protect a compelling in-
terest.37 China restricts the press for political and ideological rea-
sons. Restrictions such as directives from propaganda officials are
not prescribed by law because they are issued by a Communist
Party entity, rather than one of the parties authorized to pass leg-
islation under China’s Legislation Law.

Party and Government Control Over Media

China’s media could play an important role in helping inform the
public about important events but, as noted above, recent laws and
regulations dealing with government disclosure and public emer-
gencies limit this potential. A more fundamental limitation, how-
ever, is the Party’s continued control over all media in China,
either directly or through its control over the government agencies
that regulate China’s media. The Party exercises direct control over
the media through the Central Propaganda Department (CPD).
The CPD issues directives informing publishers and editors what
stories can and cannot be covered. It works together with lower-
level propaganda departments to deliver these directives to all
media and to appoint media managers to monitor each publica-
tion.38 The CPD also requires editors and publishers to attend
indoctrination sessions. In addition, government agencies heavily
regulate the media. News publishers must be licensed by the Gen-
eral Administration of Press and Publication (GAPP) and have a
government sponsor.39 GAPP requires all journalists to be li-
censed.?® The State Administration of Radio, Film, and Television
(SARFT) controls the content of radio, television, satellite, and
Internet broadcasts.

Major media, such as the People’s Daily and Xinhua, remain
closely affiliated with a Party or government entity.4! Central
Party and government officials use journalists to gather informa-
tion so that they can monitor provincial and local officials, under
a policy called “public opinion supervision.” 42 Stories they deem too
critical or politically sensitive to be published in the media are in-



6

stead forwarded as intelligence reports to relevant officials through
classified channels.43 Commercialization of the industry in the
1990s and the “public opinion supervision” policy has led to the de-
velopment of media with a reputation for more hard-hitting jour-
nalism, including Southern Metropolitan Daily and Caijing.4¢ Yet,
even these more independent media remain subject to control by
propaganda officials and have been singled out for punishment in
the past.45

Roles the Media Is Expected to Play

The media in China is expected to act as the Party’s mouth-
piece.*6 Just before becoming President and Party General Sec-
retary, Hu Jintao, in 2002, reiterated this longstanding policy,
which has remained firmly in place during Hu’s first five years in
power.%7 For example, the Party’s Central Committee issued a reso-
lution at the end of its sixth plenum meeting in October 2006, calling
on the news media to promote Hu’s “harmonious society” policy.48
To create a “positive public opinion atmosphere” for the Party’s
17th Congress in October 2007, propaganda officials issued guide-
lines restricting media coverage of 20 topics, including the 50th an-
niversary of the anti-Rightist campaign, judicial corruption, and
campaigns by legal rights defenders.#® SARFT ordered television
stations to air only “ethically inspired TV series” during prime time
in the months leading up to the Party Congress.50

The Party also expects the media to paint central Party and
government officials in a positive light. While media may report
critically on the activities of provincial and local officials, their
criticisms must remain at that level and may not threaten Party
supremacy. The media must emphasize efforts by central Party and
government officials to remedy the situation. For example, after
news media and Internet activists exposed the widespread use of
forced labor in brick kilns in May and June 2007, authorities chid-
ed local officials for trying to hide information from the media, but
then instructed journalists to limit their coverage and to applaud
the rescue efforts of central Party and government officials.5?

Media that disobey propaganda directives or publish content
unacceptable to censors continue to risk being disciplined or
censored by the Party. In November 2006, the CPD ordered senior
executives at the Beijing-based weekly magazine, Lifeweek, to en-
gage in self-criticism and required its journalists to undergo polit-
ical training after the magazine violated a Party directive not to
highlight politically sensitive events.52 Staff at a newspaper in
Sichuan province were suspended for inadvertently running an
advertisement that included a veiled reference to the Chinese gov-
ernment’s June 4, 1989 crackdown on the Tiananmen Square de-
mocracy protests.53 In March 2007, Caijing was reportedly ordered
to withdraw an issue containing an article about a contentious
draft of the Property Law then under consideration.54

Consequences of the Lack of a Free Press

Over the last five years, events such as the SARS crisis in 2003
and more recent government scandals show that the Party’s control
over the press denies citizens critical information at important



7

times. Chinese citizens and citizens around the world cannot effec-
tively monitor the Chinese government because they remain de-
pendent on the willingness of one unsupervised source, the Party,
to provide accurate, timely, and unbiased information. Some recent
examples include:

e Even after measures implemented following the SARS crisis
in 2003 discouraged local officials from hiding information,
local officials in the provinces of Jilin and Heilongjiang delayed
notifying relevant officials and the general public about a
chemical plant explosion in 2005 that released chemicals into
the Songhua River, the main water source for the Heilongjiang
capital of Harbin.5> They imposed a two-week press blackout,
and the incident led to panic among citizens and a diplomatic
incident with Russia.

e When the top Party official in Shanghai was forced to step
down in September 2006 amid allegations that he had mis-
managed the city’s nine billion yuan (US$1.2 billion) pension
fund,>6 propaganda officials ordered local media to publish only
official news reports from Xinhua.57 During this time, Shang-
hai’s municipal government reportedly did not hold a press
conference for almost four months.58

e In May 2007, international and Hong Kong officials com-
plained that Chinese officials were tight-lipped about a ru-
mored epidemic affecting pigs in a province near Hong Kong,
and about contaminated pet food that had reportedly caused
large numbers of cats and dogs in the United States to become
il1.59 China’s media had reportedly issued few reports on the
incidents.69

e In July 2007, the Financial Times reported that officials at
the State Environmental Protection Administration and Min-
istry of Health asked the World Bank to remove from a joint
report the figure of 750,000 premature deaths every year in
China, caused mainly by air pollution.61 Officials reportedly
said the information was “too sensitive” and could cause “social
unrest.”62 A foreign ministry official denied the charge that
any information had been censored.3

e In July 2007, propaganda officials ordered restrictions on
food safety reports after a Beijing reporter issued a false news
report alleging that food vendors were filling steamed buns
with pieces of cardboard.%4

Limited Prospects for a Free Press

Central government officials have urged local officials to cooper-
ate more with the media, but this development should not be inter-
preted as a shift in government policy to allow for a freer press.65
For example, in July 2007, a State Council Information Office offi-
cial criticized local officials for blocking media coverage of the
forced labor scandal at brick factories in central China.®6 This criti-
cism is consistent with the central government’s “public opinion su-
pervision” policy of relying on journalists to gather information so
that they can monitor provincial and local officials. The central
government’s support of this policy has, however, given commenta-
tors in China justification for calling for broader press freedom,



8

although they have been careful to do so in the context of local ini-
tiatives to restrict press freedom and to fashion arguments con-
sistent with “public opinion supervision.” 7 For example, a deputy
editor at Southern Weekend argued in an editorial that the pur-
pose of news is not to serve as a propaganda tool, and that the cen-
tral government’s “public opinion supervision” policy is intended for
the press to be a check on public power.68 The editorial was in re-
sponse to the Anhui provincial government’s issuance in October
2006 of rules requiring journalists to write a minimum number of
“positive” stories about Anhui in order to receive a promotion.69

The Chinese government also allowed foreign journalists greater
freedom in 2007. To fulfill China’s commitment to give journalists
“complete freedom” to report on China when it bid for the 2008
Summer Olympic Games in 2001,7° Premier Wen dJiabao signed
into law new regulations in December 2006, which eliminate the
requirement that foreign journalists must obtain government per-
mission before conducting interviews.”! The new rules, which went
into effect on January 1, 2007 and expire on October 17, 2008,72
have had mixed results. The Foreign Correspondents Club of
China, an association of Beijing-based foreign journalists, and
Human Rights Watch both issued reports noting that while some
journalists have said that China’s reporting environment has im-
proved, harassment, intimidation, and detention of foreign journal-
ists and the Chinese citizens they interact with remains common-
place.”3 Problems have included intimidation of citizens who speak
to foreign journalists,”* harassment of journalists in politically sen-
sitive areas such as the Tibet Autonomous Region,’5 harassment of
citizens who work with foreign journalists,”® and the refusal of
local officials to recognize that the new rules extend to non-Olym-
pics related coverage.”” It remains to be seen whether the rules
will be extended beyond the Olympics and what effect they will
have on domestic journalists. For a more detailed and updated
analysis on the impact of these regulations on freedom of expres-
sion in China, see the Commission’s Web site at www.cecc.gov.

One obstacle to press freedom in China is that the state’s control
over the media contributes to corruption in the media. According
to David Bandurski, a research associate at the China Media
Project at the University of Hong Kong: “Media corruption is facili-
tated by the quasi-official status of reporters, who are seen by
many Chinese as government functionaries with special authority.
This combination of power and profit motive is a key ingredient in
many extortion attempts.””’® In May 2007, the People’s Daily re-
ported that a person who had posed as a reporter and top editor
at the paper had collected 3.79 million yuan (US$500,000) in bribes
before being caught and sentenced to life in prison.”® Problems of
journalists asking for bribes in return for not publishing negative
news or writing a positive story are reportedly widespread.80

This corruption has provided the state with a pretext to restrict
China’s media even more.8! In March 2007, for example, the GAPP
issued a notice requiring media to take greater measures to purge
their local offices of unlicensed journalists after one was beaten to
death by the owner of an illegal coal mine who thought the jour-
nalist was seeking a bribe.82 Later in 2007, a Beijing journalist fal-
sified a report on food vendors filling steamed buns with cardboard.



9

Amid rising international concern over China’s food exports, China
responded with a crackdown on false news and illegal publications,
including “illegal political newspapers and magazines that fabricate
political rumors.” 83

INTERNET CENSORSHIP

China’s Internet Policy

Since the Internet first became popular in the late 1990s, China’s
policy has emphasized management and control over this medium.
In a January 2007 speech to Politburo officials, Communist Party
General Secretary Hu Jintao called for “purifying” the Internet en-
vironment, saying that “the stability of the state” depended on the
Party taking full advantage of and successfully controlling the
Internet.84 China has controlled the Internet through licensing re-
quirements for Web sites, shutting down and blocking access to
Web sites that post political content, and detaining citizens who
criticize the government online or post politically sensitive content.
Its efforts have been relatively successful. Despite heavy censor-
ship, many citizens consider the Internet in China to be quite free,
with unprecedented access to information about sports, entertain-
ment, and business, and in some cases, political content that China
fails to block. According to a recent survey, more than 80 percent
of Internet users in China are satisfied with the diversity of con-
tent.85

Far from simply limiting online information that runs counter to
the Party’s ideology, the Party has sought to use the Internet to
bolster its monopoly on political power and to drive China’s econ-
omy. According to the World Bank, information and communication
technologies have led China’s economic ascent, growing two to
three times faster than China’s overall GDP over the last 10
years.%6 Internet use has skyrocketed from 59 million users in 2002
to 162 million in June 2007.87 According to Tim Wu, an expert on
China and a professor at Columbia Law School, “the Chinese gov-
ernment has seen the Internet as an enormous opportunity at ig-
niting public opinion in its favor.”88 During his January 2007
speech to Politburo officials, President Hu emphasized the central
role the Internet plays in the Party’s efforts to shape public opin-
ion.82 China views the Internet as a battleground for public opinion
that is currently monopolized by the West,°0 and has sought to
overcome this perceived monopoly by increasing Chinese sources
for online information. The fact that it is easy to communicate with
large numbers of people over the Internet, and that users rely
heavily on the Internet for news and information, make the Internet
a powerful platform for promoting the Party’s ideology and policies.

Measures To Control the Internet

China’s measures to control the Internet do not conform to inter-
national standards for freedom of expression. Under the ICCPR
and UDHR, such restrictions may be imposed only if they are pro-
vided by law and are necessary to protect national security or pub-
lic order, public health or morals, or the rights or reputations of
others.®1 In some cases, China has imposed restrictions to address
issues of public concern, such as privacy protection, false advertise-



10

ments, spam, online pornography, and youth addiction to the Inter-
net.92 But public officials in China also prohibit citizens from
accessing or posting online content if they find such content to be
politically unacceptable without any formal determination of neces-
sity based on ICCPR and UDHR standards.

Licensing System

As noted in the Commission’s 2006 Annual Report, the govern-
ment requires all Web sites in China to be either licensed by, or
registered with, the Ministry of Information Industry (MII).93 Web
sites that fail to register or obtain a license may be shut down and
their operators fined.?¢ Authorities appear to be shutting down
more Web sites in preparation for the 17th Party Congress, many
for being unregistered.?> Anyone wishing to post or transmit news
reports or commentary relating to politics and economics, or mili-
tary, foreign, and public affairs, must also have a government li-
cense.?6 According to the OpenNet Initiative, “In large measure,
the registration regulation is designed to induce Web site owners
to forego potentially sensitive or prohibited content, such as polit-
ical criticism, by linking their identities to that content. The regu-
lation operates through a chilling effect.”9? China continues to
draft regulations to bring new forms of online media into the reg-
istration system. In April 2007, for example, Xinhua reported that
the General Administration of Press and Publication (GAPP) had
drafted the Regulation on the Supervision of Internet Publishing,
which would require online magazines to be examined and ap-
proved by GAPP prior to publication.98

Monitoring, Blocking Access, and Filtering Content

China has continued to block access to foreign Web sites, which
it is able to do because it controls access at the gateway connection
between China and the global Internet.?? Over the past five years,
the Commission has noted that at various times China has blocked
the Web sites of AltaVista, Google, and foreign news providers such
as the Voice of America, Radio Free Asia, and the BBC, and human
rights advocacy groups such as Human Rights Watch, Human
Rights in China, Reporters Without Borders, and the Committee to
Protect Journalists. The Commission has noted in its recommenda-
tions on the Internet that China’s censorship system prevents its
citizens from accessing information about their rights and China’s
violations of them. Since May 2005, the Chinese government has
prevented its citizens from accessing the Commission’s Web site. In
June 2007, China reportedly unblocked access to the English
Wikipedia Web site after it had been blocked for most of the last
18 months, but the version of Wikipedia designed for Chinese users
remained blocked. Bloggers reported that certain pages on the
English site remained blocked as well, such as those relating to
Tibet or Tiananmen Square.l°0 In July, Yahoo!’s photo sharing
Web site, Flickr, reported that China had blocked its site, after rul-
ing out the possibility of a technical problem.101

China employs a large number of public security officials to mon-
itor the Internet and is improving its monitoring capabilities as
Internet usage grows. In April 2007, Xinhua reported that by the
end of June, all major portals and online forums would be mon-



11

itored by “virtual cops” of the Ministry of Public Security.102 In
May, the MII announced that by October the ministry would com-
plete a database of registered Web sites that would make it easier
for law enforcement officials to keep track of the rapidly growing
number of Web sites.193 Xinhua reported that more than 2,000 Web
sites are registered each day.104

China compels Internet companies to assist in censorship by re-
quiring them to filter search results and to monitor the Internet ac-
tivities of its customers to ensure that “harmful information” does
not come online. Chinese search engines such as Baidu, and the
China-based search engines of Yahoo!, MSN, and Google filter
search results, including those relating to the Voice of America,
Radio Free Asia, and human rights.105 Providers of Internet access
and services must monitor customers’ online activity, maintain
records of such activity, provide such information to officials as
part of a “legal investigation,” and remove any “harmful” informa-
tion.19%6 In February 2007, Radio Free Asia reported that Sohu.com,
a major Chinese Internet portal, had shut down two of the blogs
of Pu Zhigiang, a prominent lawyer who has promoted citizens’
legal rights.197 Internet cafes, where many Chinese access the
Internet, are also required to record the identities of their cus-
tomers, monitor their online activity, and maintain records of both
for not less than 60 days.108

Internet companies have also repeatedly pledged publicly to sup-
port China’s censorship policies over the last five years, although
they have shown a willingness to resist some proposals. This past
year, the Internet Society of China (ISC), a think tank affiliated
with the MII, sought to implement a policy requiring all bloggers
to register under their real names. Real name systems may be use-
ful for encouraging civil discourse and accountability, but in the
context of China’s tightly censored Internet it threatens what has
become a haven for expression, as bloggers had come to rely on a
veneer of anonymityl9® that had emboldened many to publicly ex-
press opinions they otherwise would not have. Real name systems
that have already been implemented have reportedly led to dra-
matic drops in participation.110 In May 2007, the ISC decided
against making the proposal mandatory following industry resist-
ance.l11 Instead, major Internet companies such as Sina Corpora-
tion, NetEase.com, Inc., TOM Online, Inc., Yahoo! China, which
Yahoo! retains a minority stake in but reportedly does not have
day-to-day operational control over,112 and MSN’s China service,
signed a self-discipline pledge in August to encourage Internet
users to use their real name when posting blogs or essays on-
line.113 Yahoo! and MSN, however, both indicated that there were
no current plans to require customers to use their real names to
register for blogging services.114

Imprisoning Online Critics

Over the last five years, public officials in China have frequently
used Article 105 of the Criminal Law to detain citizens for criti-
cizing the government and the Party online, especially on Web sites
outside of China.115 Article 105 outlaws “subversion” or “incitement
of subversion.” The UN Working Group on Arbitrary Detention has
criticized China’s use of such “vague, imprecise, and sweeping” pro-



12

visions to punish peaceful expression of rights guaranteed in the
UDHR and ICCPR.116

Over the past year, public officials in China have punished nu-
merous online critics in the run-up to the 17th Party Congress and
the 2008 Beijing Summer Olympic Games.

e In October 2006, a court in Hebei province sentenced Inter-
net essayist Guo Qizhen to four years in prison for inciting
subversion in connection with 30 essays he posted on a U.S.-
based Web site.117

e In October 2006, a court in Shandong province sentenced
Internet essayist Li Jianping to two years in prison for inciting
subvelrlséion in connection with essays he posted on foreign Web
sites.

e In March 2007, a court in Zhejiang province sentenced writ-
er Zhang Jianhong (whose pen name is Li Hong) to six years
in prison for inciting subversion by “slandering” the govern-
ment and China’s social system in 60 essays he posted on for-
eign Web sites.119

e In April 2007, a Zhejiang court sentenced painter and writer
Yan Zhengxue to three years in prison for inciting subversion
by “attacking the Party’s leaders” on foreign Web sites.120

e In August 2007, a Zhejiang court sentenced writer Chen
Shuging to four years in prison for inciting subversion after he
criticized the government online.121

The above individuals in Zhejiang were reportedly members of
the China Democracy Party (CDP) or charged with being a CDP
member,122 and joined other reported CDP members in Zhejiang
who were punished this past year, including Chi Jianwei and Li
Gengsong. Chi was sentenced to three years in prison in March for
“using a cult to undermine implementation of the law” 123 and Liu
was detained in August on charges of inciting subversion.124 [See
Section II[—Civil Society for more information on the CDP.]
Authorities also refused to renew the license of Li Jianqiang, the
lawyer who represented Chen, Zhang, Yan, and Guo.125 Li has rep-
resented numerous writers and activists, including freelance writer
Yang Tongyan (whose pen name is Yang Tianshui), sentenced in
May 2006 to 12 years in prison on “subversion” charges for criti-
cizing the government online and attempting to form a branch of
the CDP.126

Public officials in China have also used Article 105 to punish citi-
zens who criticize China’s human rights record in the context of the
2008 Olympic Games. In August 2007, public security officials in
Jiamusi city, Heilongjiang province, arrested Yang Chunlin and
charged him with inciting subversion after he organized an open
letter titled “We Want Human Rights, Not the Olympics,” and
gathered more than 10,000 signatures from farmers who had re-
portedly lost their land.127

Additional information on these cases and others is available on
the Commission’s Political Prisoner Database [See Section I—Polit-
ical Prisoner Database].

Both the UDHR and ICCPR allow for restrictions on free speech
only to the extent necessary to protect national security. Available
opinions from these cases, however, provide no examples of any
subversive language and make no attempt to show that the actions



13

in question caused or were likely to cause a threat to China’s na-
tional security.128 Moreover, the courts did not place any constitu-
tional limitations on the authority of the government to criminalize
certain types of speech, or balance the need to protect national se-
curity with the right to freedom of expression. Chinese officials
have also begun to punish citizens for simply looking up and view-
ing Web sites deemed to be reactionary or a threat to its power.
Zhang Jianping was barred from using the Internet for six months
after he allegedly accessed the Web site for the Epoch Times, a
New York-based newspaper linked to Falun Gong and known for
its critical coverage of China.129

Challenges to Control

The Internet presents a daunting challenge for the Party. Its de-
centralized nature and the ability to send information to large
numbers of people quickly makes it increasingly difficult to con-
trol.130 This challenge is expected to increase over time as more
people use the Internet and rely on it for information. With a pene-
tration rate of only 12.3 percent of China’s population, below the
world average of 17.6 percent, there is plenty of room to grow.131
The average number of hours per week spent online rose from 11.5
in 2002 to 18.6 in June 2007. Almost all Internet users in China
look to the Internet first for information and more than three-
fourths said that they first found out about a major news event
from the Internet.

Commentators have noted recently that the Internet and blogs in
particular are becoming a powerful vehicle for citizens to provide
one another information that contrasts with information in the
state-controlled press and Party propaganda. The number of blogs,
personalized Web pages that citizens use to provide running com-
mentary on all kinds of topics, has grown to an estimated 20 mil-
lion in China.132 Xiao Qiang, Director of the China Internet Project
at the University of California at Berkeley, testified at the Com-
mission’s hearing in September 2006 that “[o]nline discussions of
current events, especially through Internet bulletin board systems
(BBS) and Weblogs, or ‘blogs,” are having real agenda-setting
power.” According to Ashley Esarey, a Middlebury College professor
and expert on China’s media controls, China’s blogs exhibit much
higher freedom and pluralism than the state-controlled press.133
The Internet has provided a platform for “citizen journalists” who
operate largely outside of the censorship system for traditional
medial34 and citizens are using less regulated blogs to break news
stories. “[Elvery blogger is a potential source of news. The Internet
has the power to take any local news story and make it national
news overnight,” said Li Datong, the ousted former editor of Freez-
ing Point, a weekly published by the China Youth Daily, who now
writes for the current affairs Web site openDemocracy.135

Other information sharing technologies, especially cell phones,
are posing similar challenges to China’s information control. Cell
phone use is ubiquitous in China and popular among broad seg-
ments of the population. By July 2007, cell phone usage had grown
to 500 million, almost 40 percent of the population.13¢ Rural resi-
dents made up nearly half of China Mobile’s 53 million new cell
phone subscribers in 2006.137 While cell phones are a less condu-



14

cive platform for exchanging large amounts of information, in
China they are a popular tool for sending short text messages. Chi-
nese of all ages use the “text messaging” function much more often
than in the United States, where it has remained largely the prov-
ince of the young.138 China also employs censorship technology to
filter out politically sensitive text messages.139

Citizens have been using the Internet and cell phones with in-
creasing success to shape and even drive the reporting agendas of
mainstream news outlets, and to force governments to address
problems. Censors have not been able to stop an initial tide of in-
formation and instead have been left to contain the situation after
the fact. Several high-profile instances over the last year include:

e Officials in the southeastern port city of Xiamen, home to
more than 2 million people, planned to build a 300-acre, 10.5
billion yuan (US$1.4 billion) hazardous chemical plant in a
heavily populated neighborhood.140 In March 2007, central gov-
ernment officials criticized the project’s safety,14! but officials
in Xiamen kept local residents in the dark about the concerns
and made sure local media touted the project’s economic bene-
fits.142 A local resident who became aware of the concerns
began to use his blog to organize opposition to the plant, tell-
ing readers the plant would hurt the local property market and
tourism industry.143 Word quickly spread over the Internet.
Meanwhile, residents began to circulate cell phone text mes-
sages comparing the plant to an “atomic bomb.” 144 Xinhua
reported that citizens sent nearly one million text messages op-
posing the project, leading local officials to suspend construc-
tion in May 2007.145 Despite local officials’ efforts to censor the
Internet and cell phones, area residents used both to organize
and document protest marches in early June that attracted
thousands.146

e The Internet also helped bring nationwide and international
attention to the kidnapping of migrant workers forced into
labor in brick factories in central China. In early June 2007,
the relative of a rescued child posted a plea on the Internet on
behalf of hundreds of parents still looking for missing chil-
dren.14?” The post was rejected by a Xinhua forum for con-
taining “sensitive content,” but was successfully posted on
another forum. Her original post and a re-posting were each
viewed hundreds of thousands of times. Following the postings,
China’s traditional media outlets gave the story extensive cov-
erage, exposing in graphic detail the large numbers of migrant
workers, including many children and mentally ill, who were
forced under heavy guard to work for no pay and little food.148
In response, the government launched raids involving a re-
ported 35,000 policemen, ordered media to highlight the Par-
ty’s rescue efforts, sought to discredit the Internet activist who
helped uncover the scandal, and warned parents and lawyers
for victims not to speak to journalists.l4® [See Section II—
Worker Rights for more information on the labor issues relat-
ing to this case.]

e In March 2007, Chinese bloggers made a national news sen-
sation of a couple in Chongqing city in western China who re-
sisted pressure to sell their home to developers, leaving their



15

house protruding in the air like a nail after the land around
it had been excavated.159 Bloggers posted photos of the “awe-
some nail house” and traveled to the scene to conduct their
own reporting of the story, which hit the headlines shortly
after the landmark Property Law had been passed.151
While these technological tools have offered citizens new opportu-
nities to express themselves and to elude censors, they have not
increased citizens’ freedom of expression per se, as the Chinese
government has consistently responded to these outpourings of dis-
content with increased restrictions. Officials imposed restrictions
on media coverage, blocked access to or removed offending blogs
and cell phone text messages, and in some cases warned citizens
not to speak with the media.152 After the Xiamen chemical plant
protests, for example, local officials drafted legislation that would
prohibit area Internet users from commenting on blogs and discus-
sion forums anonymously and require local Internet service pro-
viders to improve their capability to filter out “harmful and
unhealthy” information.153

FREEDOM TO PUBLISH IDEAS AND OPINIONS

Government Policy Toward Publishing

The Chinese government’s licensing scheme for print medial54
that has remained in place over the last five years does not con-
form to international standards for freedom of the press.1%5 An in-
dividual who wishes to publish a book, newspaper, or magazine
may not do so on their own, but must do so through a publisher
that has been licensed by the General Administration of Press and
Publication (GAPP).156 The GAPP requires that to obtain a license,
publishers must have a government sponsor and meet minimum fi-
nancial requirements.’57 Every book, newspaper, and magazine
must have a unique serial number, and the GAPP maintains exclu-
sive control over the distribution of these numbers.158 GAPP offi-
cials have explicitly linked the allotment of book numbers to the
political orientation of publishers.15°

While not speaking specifically about this licensing scheme, Pre-
mier Wen Jiabao acknowledged in March that government agencies
with too much licensing authority, and little restraint or oversight,
had bred corruption among officials.160 In July, popular writer
Wang Shuo accused television censors of abusing their authority
and collecting bribes in exchange for a television show’s approval,
a situation that one official acknowledged, but denied being wide-
spread.161 Concern over corruption has not stopped officials from
continuing to expand their licensing authority over free expression.
In April 2007, the Ministry of Culture announced that it would
begin to require actors, singers, directors, and other artists to re-
ceive certification in order to be hired.162

Publishers and writers must serve the Communist Party’s inter-
ests. Long Xinmin said in October 2006 while he was director of
GAPP that press and publishing departments must “insist on the
unwavering guiding position” of Marxism and the Party.163 In No-
vember, President Hu Jintao told writers that the Party hoped that
“each would make their own contribution to building a harmonious
society.” 164 In March 2007, Long Xinmin said that press and pub-



16

lishing industries must “firmly grasp the correct guidance of public
opinion and create a good public opinion environment” for the Par-
ty’s 17th Congress and “harmonious society” policy.165

Banning and Confiscating Illegal Publications

The government continues to target publications that contain
political and religious information and opinions with which the gov-
ernment disagrees or for simply not having a license to publish. Be-
tween 2002 and 2006, public security officials in China confiscated
590 million “illegal publications.” 166 Many of the publications are
targeted for violating intellectual property rights or containing por-
nographic content, but in 2004, for example, public officials con-
fiscated hundreds of thousands of copies of publications solely
because of their political content. In 2005, officials seized 996,000
copies of “illegal political publications.” During a two-month period
in 2006, officials seized 303,000 copies of “illegal publications”
deemed to have harmed social stability, endangered state security,
or incited ethnic separatism.167 During that same period, officials
confiscated 616,000 unauthorized newspapers and periodicals.168 In
February 2007, a GAPP official explained that a crackdown on “il-
legal political publications,” including those that “attacked the Par-
ty’s leaders,” “slandered the socialist system,” or concerned Falun
Gong, would be a major focus of the ongoing Sweep Away Pornog-
raphy and Strike Down Illegal Publications campaign in prepara-
tion for the Party’s 17th Congress.169 [See Section II—Freedom of
Religion—Religious Speech for more information on restrictions on
religious publications.] In the first three months of 2007 alone, au-
thorities confiscated 357,000 copies of publications deemed to have
harmed social stability, endangered state security, or incited ethnic
separatism.170

China’s onerous licensing requirements encourage citizens to
publish illegally, eroding the rule of law, and subjecting them to
the risk that they will be caught and their publication shut down.
One editor of a college magazine in China said in June 2007 that
he had set up his own campus magazine because he had been dis-
appointed with other magazines in China, which he described as
“homogeneous, very contrived, and lacking in energetic content.” 171
A professor commenting on the publications, however, said that
without a publication number the students were engaged in illegal
publishing. The professor said the licensing system was intended to
ensure that publications were not “abused by certain groups.” 172

Censoring Publications

Authors who have published through a licensed publisher still
risk being censored. Propaganda officials decide what to censor be-
hind closed doors, making verification difficult and a legal chal-
lenge impossible. The Hong Kong-based South China Morning Post
reported that at a meeting in January 2007, GAPP said it had
banned eight books because propaganda officials determined they
had “overstepped the line.” 173 The books dealt with topics such as
China’s media, SARS, the Cultural Revolution, the Great Leap For-
ward, and democracy. Officials reportedly criticized one of the



17

books for “romanticizing” Japan’s occupation of China in the 1930s
and 1940s and others for revealing state secrets.174

In response to media attempts to confirm the ban, GAPP officials
denied its existence.l75 Publishers, however, confirmed the ban.176
As punishment, authorities reportedly required the editors at one
publisher to write self-criticisms and forego bonuses, and reduced
the publisher’s allotment of book numbers by 20 percent. Zhang
Yihe, the daughter of a prominent rightist figure from the 1950s
and whose book on the repression faced by classical opera stars in
1960s China was banned, sought to have a Chinese court overturn
the action, but two courts in Beijing refused to accept her applica-
tion.177

Preventing Writers From Traveling Freely

Chinese officials have also punished critics by restricting their
travel. In February 2007, local police officials prevented 20 writers
from attending an International PEN conference in Hong Kong by
refusing to approve their travel documents or warning them not to
g0.178 The writers included Zhang Yihe and Zan Aizong, a jour-
nalist who was detained in 2006 after he posted reports on
foreign Web sites about detentions of Protestants protesting the de-
struction of a church in Zhejiang province.

POLITICAL PRISONER DEVELOPMENTS

The case of Shi Tao, a Chinese journalist currently serving a 10-
year sentence for “illegally providing state secrets to a foreign orga-
nization,” 179 gained greater attention outside of China in 2007, as
new information about his case became public. In 2004, Shi Tao re-
portedly e-mailed notes to a New York-based democracy Web site
that were from a propaganda document restricting media coverage
during the 15th anniversary of the 1989 Tiananmen democracy
protests. Shi Tao’s conviction in 2005 was based in part on infor-
mation provided by Yahoo! China, then under the control of
Yahoo!.180 In July 2007, the Dui Hua Foundation and Boxun re-
leased a copy of the request Chinese police made to Yahoo! China
seeking information about Shi Tao’s e-mail account. The release of
the request brought to light new information about the basis of the
request as communicated to Yahoo! China because it indicates that
the request related specifically to a suspected “illegal provision of
state secrets” case.18! In addition, Shi Tao’s case remains signifi-
cant because he exposed China’s censorship of its media. As the
global impact of events within China has grown, China’s censorship
of the media has become more important because the rest of the
world relies on China’s media to better understand such events.
The Commission will continue to monitor and note future actions
by Chinese officials to punish citizens for exposing censorship of
China’s media, in violation of these citizens’ internationally pro-
tected right to freedom of expression.

Another journalist, Zhao Yan, completed his three-year sentence
for fraud and was released in September 2007.182 Authorities origi-
nally arrested Zhao, a Chinese researcher for the New York Times
(NYT), for providing state secrets to foreigners.183 Sources said the
“state secret” was information that former President and Com-



18

munist Party General Secretary Jiang Zemin had offered to resign
as Chairman of the Central Military Commission. Jiang’s resigna-
tion was later reported in the official press. In August 2006, an in-
termediate court in Beijing sentenced Zhao to three years in prison
on an unrelated fraud charge dating from 2001, but acquitted him
of disclosing state secrets. Jerome Cohen, an expert on Chinese law
and advisor to the NYT on Zhao’s case, testified at a Commission
hearing in September 2006 that Zhao was “sentenced to three
years in prison after another trial that can only be regarded as a
farce, and after highly illegal—according to Chinese law—pre-trial
detention, interrogation, et cetera.”

In a positive sign, one journalist was released early while an-
other received a sentence reduction. Local officials released former
Xinhua journalist Gao Qinrong from a prison in Shanxi province in
December 2006, 4 years before his 12-year sentence was to ex-
pire.184 Gao was sentenced in 1999 after he exposed corruption at
an irrigation project in Yuncheng district, Shanxi province, that
implicated top provincial officials. Xu Zerong received a nine-month
sentence reduction on an unknown date and is due for release in
September 2012.185 Xu, a senior research fellow at the Guangdong
Academy of Social Sciences in Guangzhou city and head of an inde-
pendent publishing company in Hong Kong, was sentenced to 13
years in prison in 2001 for revealing state secrets by copying and
sending historical material dating from the 1950s about the Korean
War to researchers overseas, and illegally operating a business by
selling books and periodicals without officially issued book num-
bers.

Additional information on these cases and others is available on
the Commission’s Political Prisoner Database [see Section I—Polit-
ical Prisoner Database].



19

Endnotes

1CECC, 2005 Annual Report, 11 October 05, 103. According to a 2005 State Council Informa-
tion Office White Paper: “The Chinese government requires its subordinate departments at all
levels to make public their administrative affairs as far as possible, so as to enhance the trans-
parency of government work and guarantee the people’s right to know, participate in and super-
vise the work of the government.” State Council Information Office, White Paper on Political
Democracy, 19 October 05.

2CECC, 2003 Annual Report, 2 October 03, 61-62.

M3“Chhina Effectively Promotes Administrative Transparency,” People’s Daily (Online), 23

arch 07

4For example, the Web site for the State Environmental Protection Administration contains
links to relevant policies, laws, and regulations, a daily report on air quality in major cities,
and news stories on the environment. State Environmental Protection Administration of China
(Online), visited on August 28, 2007.

5“China’s Media Announcement Work and Construction of Media Spokesperson System
Makes New Progress” [Zhongguo xinwen fabu gongzuo he xinwen fayanren zhidu jianshe qude
xin fazhan], China.com.cn (Online), 22 January 07; “Supreme People’s Court and High Courts
Have Already All Established News Spokespersons” [Zhongguo zuigaofayuan he gaojifayuan yi
quanbu jianli xinwen fayanren], Xinhua, reprinted in People’s Daily (Online), 12 September 06.

6 See, e.g., Regulation on the Handling of Public Health Emergencies [Tufa gonggong weisheng
shijian yingji tiaolil, issued 9 May 03, art. 45; Ching-Ching Ni, “China Toughens Stance on En-
vironmental Protection,” Los Angeles Times (Online), 22 February 06; Elaine Kurtenbach, “En-
vironmental Agency Says Disasters Must Be Reported Within One Hour,” Associated Press, re-
printed in South China Morning Post (Online), 7 February 06.

7Regulation on the Handling of Public Health Emergencies, arts. 19, 25.

8 CECC, 2003 Annual Report, 37; CECC, 2006 Annual Report, 20 September 06, 102.

9Regulation of the People’s Republic of China on the Public Disclosure of Government Infor-
mation [Zhonghua renmin gongheguo zhengfu xinxi gongkai tiaolil, issued 5 April 07, art. 1.

101bid., arts. 10, 11, 12.

117bid., arts. 13, 20 21, 22, 23, 24.

12 Measures on Environmental Information Disclosure (Trial) [Huanjing xinxi gongkai banfa
(shixing)], issued 11 April 07.

13 Regulation on Public Disclosure of Government Information, art. 14; Measures on Environ-
mental Information Disclosure (Trial), art. 12

14 See, e.g., Provisions on the Protection of Secrets in News Publishing [Xinwen chuban baomi
guiding], issued 13 June 92, art. 14: “Anyone wishing to provide a foreign news publishing orga-
nization a report or publication with contents that relate to the nation’s government, economy,
diplomacy, technology or military shall first apply to this agency or their supervising organ or
unit for examination and approval.” See also PRC Law on the Protection of State Secrets
[Zhonghua renmin gongheguo baoshou guojia mimi fal, issued 5 September 88, art. 8; Measures
for the Implementation of the Law on the Protection of State Secrets [Zhonghua renmin
gongheguo baoshou guojia mimi fa shishi banfal, issued 25 April 90, art. 4; and Article 1 of the
Explanation of Certain Issues Regarding the Speciﬁc Laws to be Used in Adjudicating Cases
of Stealing or Spying to Obtain, or Illegally Supplying, State Secrets or Intelligence for For-
eigners [Guanyu shenli wei jingwai giequ, citan, shoumai, feifa tigong guojia mimi, gingbao
anjian juti yingyong falii ruogan wenti de jieshi], issued 20 November 00, which states: “The
term ‘intelligence’ in Article 111 of the Criminal Law refers to items which involve the security
and interests of the nation, but which are not public or which, according to relevant regulations,
should not be made public.” See also “Secrets Protection Knowledge” [Baomi zhishil, posted on
the Administration for the Protection of State Secrets of Guangdong province Web site, which
states: “‘Relating to the security and interests of the nation,” means that, if a secret matter were
known by people who do not currently know it, it would result in various kinds of harm to the
security and interests of the nation.” In September 2003, the Guangzhou Daily published a
warning to readers that everyone from Internet users to garbage collectors can run afoul of Chi-
na’s state secrets legislation. “If a Nanny Can Disclose State Secrets, Then Average Citizens
Should Raise Their Awareness of Preserving Secrets” [Baomu jingran xielou guojia jimi baixing
yexu tigao baomi yishi], People’s Daily (Online), 5 September 03.

15Regulations on the Specific Scope of State Secrets in Environmental Protection Work, issued
28 December 04, art. 2, Human Rights in China (Online), “State Secrets: China’s Legal Lab-
yrinth,” June 2007, 174.

16Ye Doudou and Duan Hongqing, “How Wide Is the Door to Chinese Governments’ Informa-
tion Disclosure,” Caijing (Online), 2 May 07; “China Issues Landmark Decree To Encourage
Gov’t Transparency,” Xinhua (Online), 24 April 07.

17Human Rights in China, “State Secrets: Chma s Legal Labyrinth,” 51.

18 Committee to Protect Journahsts (Online), “Falling Short, As the 2008 Olympics Approach,
China Falters on Press Freedom,” August 2007, 17; “Shanghal Journalist Sues Municipal Au-
thorities for Refusing Interviews” [Caifang zao jujue shanghai jizhe qisu shi guihua ju xinxi bu
go%gll?(ii], Xinhua (Online), 2 June 06.

1d.

20 PRC Emergency Response Law, enacted 30 August 07, art. 53.

21CECC, 2006 Annual Report, 20.

22“China Adopts Emergency Response Law,” People’s Daily (Online), 30 August 07.

23 PRC Emergency Response Law, art. 54.

241Thbid., art. 65.

25The South China Morning Post quoted one Shanghai journalist as saying, “Who gets to de-
fine what false information is? It’s still up to the government. They can still do whatever they



20

want. As long as the system stays the same, I can’t imagine any major improvement.” Ting Shi,
“Journalists Welcome Revision of Rules on Reporting Emergencies,” South China Morning Post
(Online), 26 June 07.

26“i Changqing Gets Three Years Imprisonment for Reporting Disease Outbreak,” CECC
Human Rights and Rule of Law Update, February 2006, 15-16.

27PRC Public Security Administration Punishment Law, enacted 28 August 05, art. 25. See,
e.g., Yan Lieshan, “Xin Yanhua’s Luck and the Bad Fortune of the Three Xinyi Netizens” [Xin
Yanhua de jiaoxing he xinyi sanwangmin de buxingl, Southern Metropolitan Daily (Online), 12
July 07; and Zhan Jiang, “Selectively Taking Citizens’ Text Messages Out of Context Violates
Freedom of Communication” [Suiyi jiequ gongmin duanxin ginfan tongxin ziyou], Southern
Daily (Online) 27 July 07.

28 Yu Wei, “Accused of Spreading Rumors While Participating in Discussion Over Rainstorm,
23 Year Old Female Jinan Internet User Who Posted Is Detained” [Canyu bayou taolun bei zhi
<s]aullluu yaoyan jinan 23 sui nuwangyou gentie bei ju], Southern Metropolitan Daily (Online), 25

u

23 CECC 2003 Annual Report, 64.

30 Supreme People’s Court Several Opinions on Strengthening Open Adjudication Work of the
People’s Courts [Zui gao renmin fayuan guanyu jiagiang renmin fayuan shenpan gongkai
gongzuo de ruogan yijian], issued 4 June 07, arts. 5, 15.

311hid., art. 22.

321bid., art. 3.

33“Sup1reme People’s Court Clarifies ‘Restricted Area’ for People’s Court News Publishing
Work” [Zuigaofayuan minque renminfayuan xinwen fabu gongzuo “jinqu”], Xinhua (Online), 13
September 06. For a discussion of the competing roles that the media and the courts play for
the Party, and the media’s influence over China’s courts and legal development, see Benjamin
L. Liebman, “Watchdog or Demagogue? The Media in the Chinese Legal System,” 105 Colum.
L.Rev. 1,7 (2005).

34International Covenant on Civil and Political Rights, adopted by General Assembly resolu-
tion 2200A(XXI) of 16 December 66, entry into force 23 March 76 [hereinafter ICCPR]. China
has signed, but has not yet ratified, the ICCPR. The Chinese government has committed itself
to ratifying, and thus bringing its laws into conformity with, the ICCPR, and reaffirmed its com-
mitment as recently as April 13, 2006, in its application for membership in the UN Human
Rights Council. China’s top leaders have previously stated on three separate occasions that they
are preparing for ratification of the ICCPR, including in a September 6, 2005, statement by Po-
litburo member and State Councilor Luo Gan at the 22nd World Congress on Law, in state-
ments by Chinese Premier Wen Jiabao during his May 2005 Europe tour, and in a January 27,
2004, speech by Chinese President Hu Jintao before the French National Assembly.

Article 19 of the ICCPR states: “1. Everyone shall have the right to hold opinions without
interference. 2. Everyone shall have the right to freedom of expression; this right shall include
freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers,
either orally, in writing or in print, in the form of art, or through any other media of his choice.”

35 Universal Declaration of Human Rights, adopted and proclaimed by General Assembly reso-
lution 217A(III) of 10 December 48 [hereinafter UDHR]. Article 19 of the UDHR states: “Every-
one has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opin-
ions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any
media and regardless of frontiers.”

36 PRC Constitution, art. 35. Article 35 of China’s Constitution states: “Citizens of the People’s
Republic of China enjoy freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of procession
and of demonstration.”

37This language is found in Article 19 of the ICCPR. Article 29 of the UDHR states the fol-
lowing: “everyone shall be subject only to such limitations as are determined by law solely for
the purpose of securing due recognition and respect for the rights and freedoms of others and
of meeting the just requirements of morality, public order and the general welfare in a demo-
cratic society.”

38 Ashley Esarey, “Speak No Evil, Mass Media Controls in Contemporary China,” Freedom
House, February 2006, 3—4.

39 Article 11(2) of the Regulations on the Administration of Publishing states that publishing
work units must have a sponsoring work unit and a managing work unit recognized by the
State Council’s publishing administration agency. The “sponsoring work unit” must be a govern-
ment agency of a relatively high level, and the publishing work unit must answer to its spon-
soring work unit and managing work tnit. Circular Regarding Issuance of the “Temporary Pro-
visions on the Functions of the Sponsormg Work Unit and the Managing Work Unit for Pub-
lishing Work Units” [Guanyu fabu “Guanyu chuban danwei de zhuban danwei he zhuguan
danwei zhize de zanxing guiding” de tongzhi], issued 29 June 93, arts. 5-6; Regulations on the
Administration of Publishing [Chuban guanli tiaoli], issued 25 December 01, art. 11(2).

40Measures for the Administration of Journalist Accreditation Cards [Xinwen jizhezheng
guanli banfa], issued 10 January 05; Measures for the Administration of News Bureaus
[Baoshejizhezhan guanli banfal, issued 10 January 05; Interim Provisions for the Administra-
tion of Those Employed as News Reporters and Editors [Guanyu xinwen caibian renyuan congye
guanli de guiding (shixing)], issued 22 March 05; Interim Implementation Rules for the Admin-
istration of Those Employed as Radio and Television News Reporters and Editors
[Guangdianzongju yinfa “guangbo yingshi xinwen caipian renyuan congye guanli de shishi
fangan (shixing) de tongzhi”], issued 1 April 05. GAPP has used its licensing authority to punish
journalists for their reporting. In September 2006, GAPP revoked the license of Zan Aizong, a
journalist who was detained for one week in August 2006 after he posted reports on foreign Web
sites about detentions of Protestants who were protesting the destruction of a church in
Xiaoshan city, Nanjing province. “September 17-21, 2006” [2006 nian 9 yue 17 ri — 9 yue 21
ri], Mediainchina.org.cn, 27 September 06. In March 2007, police in the city of Nanjing report-



21

edly harassed a reporter for the U.S.-based news Web site Boxun, accusing him of working for
an illegal news outlet and failing to have a journalist license. Committee to Protect Journalists
(Online), “China Reporter Arrested Following Months of Police Harassment,” 4 June 07.

41Liebman, “Watchdog or Demagogue?,” 18-20.

42CECC, 2004 Annual Report, 5 October 04, 47; CECC, 2005 Annual Report, 56-57.

43 Provisions on the Protection of Secrets in News Publishing. For example, in April 2003, two
editors at the Xinhua news agency were fired for publishing a news report about SARS that
had been classified as secret. “Two Chinese Editors Sacked over Confidential SARS Document,”
South China Morning Post, 29 April 2003.

44 Committee to Protect Journalists, “Falling Short,” 25.

45See, e.g., CECC, 2004 Annual Report, 48; and Andrew Batson, Geoffrey Fowler, and Juying
Qin, “China Magazine Is Pulled,” Wall Street Journal (Online), 9 March 07.

46 CECC, 2004 Annual Report, 47; CECC, 2005 Annual Report, 56-57.

47“Hu Jintao Delivers Important Remarks at National Meeting of Propaganda Department
Directors” [Hu dJintao zai quanguo xuanchuan buzhang huiyi shang fabiao zhongyao jianghual,
Xinhua (Online), 12 January 01.

48 “Party Uses Journalists, Artists, Academics To Promote ‘Harmonious Society’,” CECC China
Human Rights and Rule of Law Update, December 2006, 10. Following the plenum, top officials
such as Li Changchun, a Politburo member, and Liu Yunshan, a top Party official and Director
of the Central Propaganda Department, told journalists that their “foremost duty is to study,
publicize, and carry out” the spirit of the sixth plenum and the important statements of Presi-
dent Hu to unify the thoughts of the whole party and the whole nation, and to be “loyal to the
Party’s news work and protect the interests of the Party and the people.” The duty of journalists
to be caretakers of the Party’s ideology is also embodied in formal regulations. See, e.g., the In-
terim Provisions on the Administration of Those Employed as News Reporters and Editors
issued jointly by the General Administration of Press and Publication, the Central Propaganda
Department, and the State Administration of Radio, Film and Television in 2005, which pro-
vides that reporters and editors must be “guided by Marxism, Leninism, Mao Zedong Thought,
Deng Xiaoping Theory, and the important ideology of the ‘Three Represents’, support the leader-
ship of the Chinese Communist Party, and support the socialist system” and “protect the inter-
est of the Party and the government.” Interim Provisions on the Administration of Those Em-
ployed as News Reporters and Editors, art. 1. One Chinese court has recently held that for pur-
poses of China’s criminal law, journalists at state-owned newspapers are state functionaries.
“Former China Business Times Reporter Meng Huaihu Final Sentence of 12 Years for Extor-
tion” [Zhonghua gongshang shibao jizhe Meng Huaihu zhongshen yi shouhui zui panxing 12
nian], Xinhua (Online), 19 April 07.

49“Liu Yunshan: Begin Contruction of a Good Ideological and Public Opinion Atmosphere for
the 17th Party Congress” [Liu Yunshan: wei shiqi da yingzao lianghao sixiang yulun qifen],
Xinhua (Online), 9 July 07; “Perform Well News Publishing Work, To Create a Positive Cultural
Environment for the 17th Party Congress” [Zuohao xinwen chuban gongzuo wei shiqi da zhaokai
yingzao lianghao wenhua huanjing], Xinhua (Online), 16 July 07; Edward Cody, “Broadcast
Media in China Put On Notice,” Washington Post (Online), 27 February 07; Cary Huang, “Party
Introduces New Censorship Rule,” South China Morning Post (Online), 16 January 07.

50“China To Show Only ‘Ethically Inspiring TV Series’ in Prime Time From Next Month,”
People’s Daily (Online), 22 January 07.

51Gordon Fairclough, “Finally Rescued, China’s ‘Slaves’ Detail Their Plight,” Wall Street Jour-
nal (Online), 19 June 07; “1,340 Rescued from Forced Labor,” Xinhua (Online), 13 August 07.

52 Cary Huang, “Magazine Censured for Political ‘Defiance’,” South China Morning Post (On-
line), 30 November 06. After further investigation, propaganda officials docked the magazine six
points under a 12-point punishment system imposed in January 2007 (12 points meaning clo-
sure of the magazine) and issued a serious internal warning to the executive editor. Cary
II;Iua{lg, “Editor and Magazine Disciplined by Party,” South China Morning Post (Online), 26

pril 07.

53 Kristine Kwok, “Two Newspaper Staff Suspended for ‘June 4’ Advert,” South China Morning
Post (Online), 8 June 07.

54 Batson, Fowler, and Qin, “China Magazine Is Pulled.”

55 CECC, 2006 Annual Report, 102.

56 “Shanghai’s Top Leader Removed Over Scandal Involving Alleged Misuse of City Pension
Funds,” Associated Press (Online), 25 September 06; James T. Areddy, “China Warns of Broader
Corruption Probe,” Wall Street Journal (Online), 27 September 06.

57“Media Told To Downplay Demise of Party Boss,” South China Morning Post (Online), 27
September 06.

58 “Shanghai City Government Press Conferences Come Back Online, No Mention of Chen
Liangyu” [Shanghai shi zhengfu xinwen fabuhui chongxin dengchang bu ti Chen Liangyul,
Boxun (Online), 4 November 06.

59 Keith Bradsher, “China Tells Little About Illness That Kills Pigs, Officials Say,” New York
Timei (dOnline), 8 May 07.

60 Ihid.

61 Richard McGregor, “750,000 A Year Killed by Chinese Pollution,” Financial Times (Online),
2 July 07. The article also said that the World Bank removed a map showing the areas with
the most deaths because it was too sensitive.

62Tbid.

63“China Denies Requiring WB to Delete Environmental Data from Report,” Xinhua, re-
printed in People’s Daily (Online), 5 July 07.

64“Censors Clamp Down on Food Safety Reports,” South China Morning Post (Online), 31
July 07.

65 For example, in March 2007, State Council Information Office (SCIO) Director Cai Wu said
that “leaders should not be afraid of reporters.” “Cai Wu: Some Leaders Fear Facing Reporters



22

Because They Worry They Will Lose Their Official Posts” [Cai Wu: moxie lingdao pa jian jizhe
shi danxin diudiao ziji de wushamao], Chinanews.com, 9 March 07. In January 2007, SCIO’s
vice-minister, speaking about foreign journalists, said that the Chinese government was moving
away from its practice of “managing the media” and was preparing to “serve” and not shy away
from reporters. “China Gov’ts ‘Serve Media, Not Manage Them,”” China Daily (Online), 4 Janu-

ary 07.

66 “Official: Transparency Key to Public Faith,” China Daily (Online), 29 July 07.

67“Anhui Requires Journalists To Write ‘Positive’ Reports for Promotion,” CECC China
Human Rights and Rule of Law Update, December 2006, 18-19

68 “Linking Professional Evaluations to Positive Reporting Is Absurd” [Zhicheng pingding yu
zhengmian baodao guagou tai huangtang], Southern Metropolitan Daily (Online), 27 October 06.

69“Anhui Requires Journalists To Write ‘Positive’ Reports for Promotion,” CECC China
Human Rights and Rule of Law Update, December 2006, 18—-19

70In 2001, when the Chinese government was bidding to host the 2008 Summer Olympic
Games, Wang Wei, then the Secretary-General of the Beijing Bid Committee, said that the gov-
ernment would give the news media “complete freedom” to report on China and that the guar-
antee had been made in China’s bid documents. “Journalists To Write Whatever They Like if
Beijing Holds 2008 Games,” China Daily (Online), 12 July 01.

71Regulations on Reportlng Activities in China by Foreign Journalists During the Beijing
Olympic Games and the Preparatory Period [Beijing auyunhui ji gi choubei gijian waiguo jizhe
zai hua caifang guiding], issued 1 December 06.

72The regulations expire one month after Beijing hosts the 13th Paralympic Games. The
Paralympic Games follow the 2008 Summer Olympics Games, which run from August 8 to Au-
gust 24, 2008. “Paralympic Games Schedules Set,” China Daily (Online), 22 May 06.

73In a survey of 163 journalists conducted by the Foreign Correspondents Club of China and
released in August 2007, 43 percent of the respondents said that China’s reporting environment
had improved, although 95 percent said reporting conditions still did not meet what they consid-
ered to be international standards. Respondents reported 157 incidents of interference, including
57 instances of intimidation of local citizens who spoke with foreign reporters. Foreign Cor-
respondents Club of China, “Foreign Correspondents: China Yet To Fulfill Olympic Pledge of
Free Media Coverage, Harassment Still Common,” 1 August 07. A report by Human Rights
Watch also found that government and state security officials, as well as unidentifiable thugs,
were harassing, intimidating, and detaining foreign journalists, but that some foreign reporters
also said that the new rules “significantly widened access to sources and topics previously taboo,
such as access to certain prominent political dissidents and to villages with public health emer-
gencies.” Human Rights Watch (Online), “Beijing 2008 China’s Olympian Human Rights Chal-
lenges,” 10 August 07.

74 Foreign Correspondents Club of China, “China Yet To Fulfill Olympic Pledge of Free Media
Coverage.”

75]bid. In May 2007, a foreign ministry official reportedly summoned two foreign journalists
to the ministry to reprimand them for stories they had written about the TAR. Reporters With-
out Borders (Online), “T'wo Foreign Reporters Summoned and Warned About Tibet Stories,” 25
May 07. The new regulations do not contain any exception or carve-out for Tibet or any other
region of China. Foreign ministry officials, however, have indicated orally that existing regula-
tions applicable to Tibet, such as special permit requirements, remain in effect. In a February
13, 2007, press conference Foreign Ministry Spokeswoman Jiang Yu said the following about
the new rule’s applicability to Tibet: “The new Regulations should be abided by generally when
foreign journalists conduct reporting activities in Tibet and elsewhere. In the meantime, due to
restraints in natural conditions and reception capabilities, Tibetan local authorities have some
regulations for foreigners’ access there, which should be abided by. Please contact the local for-
eign affairs office for conducting reporting activities in Tibet.” Ministry of Foreign Affairs (On-
line), “Foreign Ministry Spokeswoman Jiang Yu’s Regular Press Conference on 13 February
2007,” 14 February 07 (English translation); Ministry of Foreign Affairs (Online), “Foreign Min-
istry Spokeswoman Jiang Yu’s Regular Press Conference on 13 February 2007” [2007 nian 2
yue 13 ri waijiaobu fayanren Jiang Yu juxing liexing jizhehuil, 13 February 07 (Chinese).

76 Human Rights Watch, “Beijing 2008 China’s Olympian Human Rights Challenges.”

77In March 2007, local officials in Hunan province detained two BBC journalists covering a
riot, telling them the rules apply only to Olympics coverage. Reporters Without Borders (On-
line), “Disturbing Lapses in Application of New Rules for Foreign Media,” 22 March 07. Foreign
ministry and State Council officials have publicly stated that the rules cover not only the Olym-
pics but also politics, economy, society, and culture in China. “Journalists Promised Wide Access
in 2008,” China Daily (Online), 2 December 06; “Foreign Journalists ‘Welcome in China’,” China
Daily (Online), 29 December 06. The “Service Guide for Overseas Media Coverage of the Beijing
Olympic Games and the Preparatory Period” issued by the Beijing Organizing Committee for
the Games of the XXIX Olympiad state that under the rules “[floreign journalists can carry out
reporting activities not only on the Beijing Olympic Games and the preparatory period, but also
on politics, economy, society, and culture of China.” Beijing Organizing Committee for the
Games of the XXIX Olympiad, “Service Guide for Overseas Media Coverage of the Beijing Olym-
pic Games and the Preparatory Period,” 3.

78 Christopher Bodeen, “China Media Seen as Corrupt, But Experts Blame Communist Con-
trols for Skewing System,” Associated Press (Online), 31 January 07.

79 “Fraudster Who Impersonated People’s Daily Deputy Editor-in-Chief Liu Yonghong Sen-
tenced to Life” [Maochong renmin ribao fu zongbianji zha pian zhe Liu Yonghong bei pan wuqi
tuxing], People’s Daily (Online), 9 May 07.

80 Edward Cody, “Blackmailing By Journalists in China Seen as ‘Frequent’,” Washington Post
(Online), 25 January 07; Winny Wang, “China To Improve Supervision of Reporters,” Shanghai
Daily (Online), 9 July 07.



23

81The Commission noted in its 2004 Annual Report that the media in China often focus on
the ethical problems within its own industry. CECC, 2004 Annual Report, 48.

82 Notice Regarding Further Improving Standards for Supervision of Press Journalist’s Sta-
tions [Guanyu jin yibu guifan baoshe jizhezhan guanli de tongzhi], issued 18 March 07.

83“China Targets ‘False News’ Ahead of Party’s Congress,” Associated Press (Online), 16 Au-
gust 07; “Special National Operation Launched To Resolutely Rid News Publishing of the ‘Four
Dangers” [Quanguo kaizhan zhuanxiang xingdong jianjue gingchu xinwen chuban “si hai”], Peo-
ple’s Daily (Online), 15 August 07.

84“Hu Jintao: Increase the Building and Administration of Internet Culture with a Spirit of
Innovation” [Hu Jintao: yi chuangxin de jingshen jigiang wangluo wenhua jianshe he guanlil,
Xinhua (Online), 24 January 07; “Hu Asks Officials To Better Cope With Internet,” Xinhua (On-
line), 24 January 07.

85 China Internet Network Information Center, 20th Statistical Survey on Internet Develop-
ment in China, 18 July 07.

86 “Infocom Is ‘Vital’ for China,” Xinhua (Online), 27 April 07.

87China Internet Network Information Center, 11th Statistical Survey on Internet Develop-
rSnent in China, 15 January 03; China Internet Network Information Center, 20th Statistical

urvey.

88 “China’s Internet Conundrum,” Podcast with Tim Wu, CNET News.com (Online), 1 June 07.

89“Hu Jintao: Increase the Building and Administration of Internet Culture with a Spirit of
Innovation,” Xinhua. In his January 2007 speech, President Hu Jintao also said it was impor-
tant to “strengthen the battlefield position over ideology and public opinion on the Internet.”

90“Build Up An Online Culture, Solidify Our Position Online” [Jianshe wangluo wenhua
gonggu wangshang zhendi], Guangming Daily, reprinted in Xinhua (Online), 19 June 07.

91This language is found in Article 19 of the ICCPR. Article 29 of the UDHR states the fol-
lowing: “everyone shall be subject only to such limitations as are determined by law solely for
the purpose of securing due recognition and respect for the rights and freedoms of others and
of meeting the just requirements of morality, public order and the general welfare in a demo-
cratic society.”

92 Ariana Eunjung Cha, “In China, Stern Treatment for Young Internet ‘Addicts’,” Washington
Post (Online), 22 February 07; “New Measures Come Out: Excessive Senders of Junk Mail To
Be Recorded on ‘Black List” [Xin cuoshi chutai lanfa lese youjian jiang jiru “hei mingdan”],
Xinhua (Online), 1 March 06; “Authorities Crack Down on Internet Porn,” Agence France-Press,
reprinted in South China Morning Post (Online), 15 August 07; “China’s News Websites Vow
To Clean Up the Internet,” Xinhua, reprinted in China Daily (Online), 18 May 07.

93 All commercial Web sites must obtain a government license. Measures for the Administra-
tion of Internet Information Services [Hulianwang xinxi fuwu guanli banfa], issued 20 Sep-
tember 00. All non-commercial Web site operators must register. Registration Administration
Measures for Non-Commercial Internet Information Services [Fei jingyingxing hulianwang xinxi
fuwu bei’an guanli banfa], issued 28 January 05. Because the MII’s registration system gives
the government discretion to reject an application based on content (i.e., whether the Web site
operator intends to post “news,” and if so, whether it is authorized to do so), it is qualitatively
different from registration which all Web site operators must undertake with a domain reg-
istrar, and constitutes a de facto licensing scheme.

94 Peter Ford, “Why China Shut Down 18,401 Websites,” Christian Science Monitor (Online),
25 September 07; “MII Reports China’s Government Has Met its Goals in Private Web Site
Crackdown,” CECC Human Rights and Rule of Law Update, September 2005, 5; “Ministry of
Information Industry: Web Sites That Fail to Register May Be Shut Down,” CECC Human
Rights and Rule of Law Update, June 2005, 3.

95 Ford, “Why China Shut Down 18,401 Websites.”

96 “Government Shuts Down Web Site; China Scholars and Activists Respond,” CECC China
Human Rights and Rule of Law Update, September 2006, 12-13; “Government Agencies Issue
New Regulations Restricting News Reporting on the Internet,” CECC China Human Rights and
Rule of Law Update, November 2005, 4; Provisions on the Administration of Internet News In-
formation Services [Hulianwang xinwen xinxi fuwu guanli guiding], issued 25 September 05.

97 0penNet Initiative (Online), “OpenNet Initiative: Bulletin 011-Analysis of China’s Non-
Commercial Web Site Registration Regulation,” 22 February 06. The Opennet Initiative com-
prises researchers at the Citizen Lab at the Munk Centre for International Studies, University
of Toronto, Berkman Center for Internet & Society at Harvard Law School, the Advanced Net-
work Research Group at the Cambridge Security Programme, University of Cambridge, and the
Oxford Internet Institute, Oxford University.

98 “GAPP Drafts Supervision Regulation, Celebrity Magazines To Be Supervised” [Xinwen
chuban zongshu ni gicao guanli tiaoli mingren zazhi jiang shou jianguan], Shanghai Youth
Daily, reprinted in Xinhua (Online), 23 April 07.

99 OpenNet Initiative (Online), “Internet Filtering in China in 2004-2005: A Country Study,”
14 April 05; China Internet Network Information Center, 20th Statistical Survey.

100 Steven Schwankert, “English Wikipedia Unblocked in China,” IDG News Service (Online),
18 June 07; Simon Burns, “Wikipedia Partly Unblocked in China,” VNUnet (Online), 18 June

7.

101 Juan Carlos Perez, “Flickr Investigates Blocking of Images in China,” IDG News Service
(Online), 11 June 07.

102¢Clean Up Cyberspace,” China Daily, reprinted in Xinhua (Online), 19 April 07.

103“China’s Law Enforcement Internet Database Set for Completion This Year,” Xinhua, re-
printed in People’s Daily (Online), 28 May 07.

104 Thid.

105 CECC, 2006 Annual Report, 35.

106 Measures for the Administration of Internet Information Services, arts. 14, 15, 16.



24

107“Lawyer Pu Zhigiang Sees 2 Blogs Closed Within 10 Days” [Liishi Pu Zhigiang shi tian
nei liangge boke bei guan], Radio Free Asia (Online), 21 February 07.

108 Regulations on the Administration of Business Sites of Internet Access Services
[Hulianwang shangwang fuwu yingye changsuo guanli tiaoli], issued 29 September 02, arts. 19,
23; China Internet Network Information Center, 20th Statistical Survey.

109 Bloggers are never truly anonymous because they can be traced back to an IP address.
Jason Leow, “Why China Relaxed Blogger Crackdown, Registration Plan Was Dropped In Face
of Tech-Industry Protests,” Wall Street Journal (Online), 17 May 07.

110 See, e.g., “Real Name Registration in Full Bloom, ‘Lilac’ Withers and Falls: To Post on Har-
bin Institute of Technology’s BBS Requires Information About Full Name and School Depart-
ment” [Shimingzhi shengkai zidingxiang diaoxie hagongda BBS fatie xuyao xingming he yuanxi
xinxil, Southern Metropolitan Daily, 13 July 07.

111 Jason Leow, “China Eases Real-Name Blog Effort,” Wall Street Journal (Online), 23 May

7.

112The Internet in China—A Tool of Freedom or Suppression?, Joint Hearing of the Sub-
committee on Africa, Global Human Rights, and International Operations, and the Sub-
committee on Asia and the Pacific, Committee on International Relations, U.S. House of Rep-
resentatives, 15 February 06, Testimony of Michael Callahan, Senior Vice President and Gen-
eral Counsel, Yahoo! Inc.; “Congressional Committee to Investigate Disparity Between Docu-
ments and Hearing Testimony by Yahoo!,” House Foreign Affairs Committee (Online), 3 August

07.

113 Internet Society of China (Online), “Internet Society of China Formally Issues ‘Blogging
Services Self-Discipline Pledge’ To Promote Orderly Development of Blogging Services”
[Zhongguo hulianwang xiehui zhengshi fabu “boke fuwu zilu gongyue,” cujin boke fuwu youxu
fazhan], 21 August 07.

114 Reporters Without Borders (Online), “Yahoo! and MSN Comment on ‘Self-Disciplinary
Pledge’,” 28 August 07.

115 PRC Criminal Law, enacted 1 July 79, amended 14 March 97, 25 December 99, 31 August
01, 29 December 01, 28 December 02, 28 February 05, 29 June 06, art. 105.

116 UN Working Group on Arbitrary Detention, Report of the Working Group on Arbitrary De-
tention, Mission to China, Addendum, 29 December 04, para. 78.

117«gythorities Sentence Guo lehen to Four Years in Prison for Online Essays,” CECC
China Human Rights and Rule of Law Update, November 2006, 5-6.

118“Shandong Court Sentences Internet Essayist Li Jianping to Two Years’ Imprisonment,”
CECC Human Rights and Rule of Law Update, December 2006, 12—13.

119 “Well-Known Online Article Writer Zhang Jianhong Sentenced for Inciting Subversion of
State Power” [Wangshang zhuanwen da Zhang Jianhong shandong dianfu guojia zhengquan an
xuanpan], Xinhua, reprinted in Phoenix Television (Online), 20 March 07.

120 Independent ‘Chinese Pen Center (Online), “ICPC Statement Regarding Protest of Member
Yan Zhengxue’s Sentence” [Duli zhongwen bihui guanyu huiyuan Yan Zhengxue bei panxin de
kangyi shengming],” 19 April 07.

121%“China Jails Internet Writer for Subversion, Disbars Lawyer,” Reuters (Online), 16 August

07.

122Independent Chinese Pen Center, “ICPC Statement Regarding Protest of Member Yan
Zhengxue’s Sentence”; “Overseas Service Center of Chinese Democracy Party Calls for Attention
to Case of China Democracy Party’s Chen Shuqing and Li Hong (Zhang Jianghong)” [Zhongguo
minzhu dang haiwai fuwu zhongxin huyu guanzhu Chen Shuqing, Li Hong (Zhang Jianhong)
zhongguo minzhu dang yi an], Radio Free Asia (Online), 19 September 06.

123 Gao Shan, “Zhejiang China Democracy Party Member Chi Jianwei Sentenced to 3 Years
in Prison” [Zhejiang sheng zhongguo minzhu dang chengyuan chi jianwei bei pan xing 3 nian
tuxing], Radio Free Asia (Online), 27 March 07.

124 Chinese Human Rights Defenders (Online), “Pro-Democracy Activist Detained for ‘Inciting
Subversion’ Government Must End Criminalization of Free Speech,” 25 August 07.

125 “Lawyer for Journalists and Cyber-Dissidents Loses License,” Reporters Without Borders
(Online), 6 August 07.

126 “Authorities Arrest and Imprison Writers for Online Essays Criticizing Government,”
CECC China Human Rights and Rule of Law Update, November 2006, 4-5.

127 Chinese Human Rights Defenders (Online), “Yang Chunlin Accused of ‘Subversion Against
the State Power’,” 4 September 07; “Refused Meeting With Lawyer, Yang Chunlin’s Sister Re-
veals Police Intimidation” [Ju lushi huijian Yang Chunlin mei jie jingfang konghel, Epoch
Times, 17 September 07.

128 See, e.g., “Authorities Sentence Guo Qizhen to Four Years in Prison for Online Essays,”
CECC China Human Rights and Rule of Law Update, November 2006, 5-6 and “Shandong
Court Sentences Internet Essayist Li Jianping to Two Years’ Imprisonment,” CECC Human
Rights and Rule of Law Update, December 2006, 12—13.

129 China Information Center (Online), “Administrative Penalty Decision for Zhang Jianping”
[Xingzheng chufa jueding shul, 17 April 07. In punishing Zhang, officials relied on the Measures
for the Administration of Securlty Protection of Computer Information Networks with Inter-
national Interconnections, which prohibit individuals from using the Internet to look up “infor-
mation that incites the subversion of state power and the overthrow of the socialist political sys-
tem.” Measures for the Administration of Security Protection of Computer Information Networks
with International Interconnections [Jisuanji xinxi wangluo guoji lianwang anquan baohu guanli
banfa], 11 December 97. Zhang filed an administrative appeal with the Changzhou PSB. The
PSB denied the appeal on June 6 and noted that there was evidence that Zhang had browsed
certain hostile foreign Web sites, and used censorship circumvention tactics. “Changzhou Public
Security Administrative Reconsideration Decision Calls Tianwang A Hostile Foreign Web Site”
[C}langzhou gongan xingzheng fuyi cheng tianwang jingwai didui wangzhan], 64tianwang.com,
6 June 07.



25

130Xjao Qiang, “China Censors Internet Users With Site Bans, Cartoon Cop Spies,” San Fran-
cisco Chronicle (Online), 23 September 07.

131 China Internet Network Information Center, 20th Statistical Survey.

132“China Eases Off Proposal for Real-Name Registration,” Xinhua (Online), 22 May 07.

133 Access to Information in the People’s Republic of China, Hearing of the U.S.-China Eco-
nomic and Security Review Commission, 31 July 07, Written Statement Submitted by Ashley
Esarey, Luce Fellow of Asian Studies and Assistant Professor of Comparative Politics,
Middlebury College.

134 Edward Cody, “China’s Muckrakers for Hire Deliver Exposés With Impact,” Washington
Post (Online), 2 May 07; Edward Cody, “Text Messages Giving Voice to Chinese,” Washington
Post (Online), 28 June 07. Because they post on the Internet, however, such journalists are still
subject to China’s censorship of that medium.

135 Clay Chandler, “Is China Emerging from a Media Ice Age,” Fortune (Online), 1 June 07.

136“500 Mln Cellphone Users Mark China’s 20th Anniversary of Mobile,” Xinhua, reprinted
in People’s Daily (Online), 20 July 07.

137 China Mobile Limited (Online), visited on September 27, 2007.

338Mitchell Landsberg, “Chinese Activists Turn to Cellphones,” Los Angeles Times (Online),
1 June 07.

139 Louisa Lim, “China To Censor Text Message,” BBC (Online), 2 July 04. Until recently, pre-
paid phones could be purchased anonymously. In 2005, in an apparent move to curb fraud and
spamming, mostly committed via text message, the government began to require real name reg-
istration of cell phones. “China Cracking Down on Cell Phone Fraud, Spam,” Reuters (Online),
28 December 05. This was aimed mostly at pre-paid phones, which in 2006 represented more
than half of all mobile phones. It is unclear how widely enforced this requirement is.

ii‘; ;f)(igmen Suspends Controversial Chemical Project,” Xinhua (Online), 30 May 07.

10.

142 Cody, “Text Messages Giving Voice to Chinese.”

143 Landsberg, “Chinese Activists Turn to Cellphones.”

144 Cody, “Text Messages Giving Voice to Chinese.”

145 “YXjamen Suspends Controversial Chemical Project,” Xinhua.

146 Many around China followed the protests in real time through written reports and cell
phone photos posted on blogs. Some sites were blocked but many of the reports had already been
forwarded to other sites around China before censors could react. Cody, “Text Messages Giving
Voice to Chinese.”

1477Zhu Hongjun, “She Started the Storm Over the Shanxi Illegal Brick Kilns” [Shanxi hei
zhuanyao fengbao bei ta dianran], Southern Weekend (Online), 12 July 07.

148 Fairclough, “Finally Rescued, China’s ‘Slaves’ Detail Their Plight.”

149“China’s Internet Justice,” Wall Street Journal (Online), 21 June 07; Josephine Ma, “Bei-
jing’s Damage Control Moves Behind the Scenes,” South China Morning Post (Online), 10 July
07; Josephine Ma, “Top Official Plays Down Scale of Kiln Slavery,” South China Morning Post
(Online), 14 August 07.

150 Howard French, “In China, Fight Over Development Creates a Star,” New York Times (On-
line), 26 March 07.

151“Blogger Also Comes to Report on the ‘Awesome Nail House™ [Boke ye lai baodao “zui niu
dingzi hu”], Southern Metropolitan Daily (Online), 30 March 07.

152 Ma, “Beijing’s Damage Control Moves Behind the Scenes”; Geoffrey York, “The Coolest
Nail House in History,” Globe and Mail (Online), 29 March 07.

153“Draft Xiamen Regulation of Online Forums Abolishes Anonymous Comment Function”
[X}alflen ni guiding luntan quxiao niming fatie gongnengl, Taihai Wang, reprinted in Sina.com,
4 July 07.

154 Regulations on the Administration of Publishing.

155 Although no absolute international standard prescribes what constitutes freedom of the
press, international human rights standards set forth a minimum prerequisite: no legal system
can be said to respect freedom of the press if it subjects the print media to any prior restraint
through a licensing scheme. In 2003, the UN Special Rapporteur on Freedom of Opinion and
Expression, the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) Representative on
Freedom of the Media, and the Organization of American States (OAS) Special Rapporteur on
Freedom of Expression issued a joint declaration saying that licensing schemes are unnecessary
and subject to abuse. The UN Human Rights Committee ruled in March 2000, that a licensing
scheme in Belarus similar to China’s violated Article 19 because the government of Belarus had
failed to show how the licensing requirements were necessary to protect any of the legitimate
purposes set forth in Article 19. The Commission has recommended in its annual reports that
China eliminate this prior restraint on publishing.

156 Notice Regarding Prohibiting the Transmission of Harmful Information and Further Regu-
lating Publishing Order [Guanyu jinzhi zhuanbo youhai xinxi jinyibu guifan chuban zhixu de
tongzhi], issued 5 November 01: “No one may establish an entity whose primary purpose is to
transmit news information and engage in other news publishing activities without permission
from the press and publication administration agency.”

157 Circular Regarding Issuance of the “Temporary Provisions on the Functions of the Spon-
soring Work Unit and the Managing Work Unit for Publishing Work Units”, arts. 5-6; Regula-
tions on the Administration of Publishing, art. 11(2).

158 Regulations on the Administration of Publishing, art. 29.

159 Guangdong Press and Publication Administration (Online), “Responsible Person at the
General Administration of Press and Publication Book Office Reports on the Previous Year’s Na-
tional Book Publishing Administration Work” [Zongshu tushusi fuzeren tongbao qunian quanguo
tushuchuban guanli gongzuol, 24 February 05 (saying that authorities should use the opinions
provided when screening the selection of topics to determine the distribution of book numbers,
because this “reduces the risks relating to orientation”).



26

160 “Wen Jiabao: Pushing Forward Political Reform, Strengthening People’s Supervision of the
Government” [Wen Jiabao: tuijin zhengzhi tizhi gaige jiagiang renmin zhengfu de jiandu], China
Court Network (Online), 16 March 07. Premier Wen also said that more public supervision of
the government was needed.

161“China’s TV Watchdog Vows To Fight Corruption in TV Drama Censorship,” Xinhua, re-
printed in People’s Daily (Online), 21 June 07.

162The move was intended to improve the quality of talent and combat commercially driven
“talent shows,” but it also increases the government’s control over artists and entertainers. “If
You Want To Be a Music or Movie Star, You'll Need Certification” [Yao dang gexing yingxing
xu xian chi zheng shang gang], Beijing News (Online), 19 April 07.

163 Hebei Administration of Press and Publication (Online), “GAPP Director Long Xinmin
Comes to Our Province To Inspect Guidance Work” [Guojia xinwen chuban zongshu shuzhang
Long Xinmin dao wo sheng diaoyan zhidao gongzuol, 15 October 06.

164 “Party Uses dJournalists, Artists, Academics To Promote ‘Harmonious Society’,” CECC
China Human Rights and Rule of Law Update, December 2006, 10.

165“Long Xinmin: Publish Large Volume of Outstanding Publications To Serve Readers and
as Favor to Masses” [Long Xinmin: chuban dapi youxiu chuban wu fuwu duzhe hui ji qunzhong],
People’s Daily (Online), 28 March 07.

166 “Public Security Organs Capture 590 Million Illegal Publications of All Kinds Over Five
Yearsh [Gongan jiguan 5 nian shoujiao gelei feifa chubanwu 5.9 yi jian], Xinhua (Online), 29
March 07.

1674100 Day Anti-Piracy Action: 368 Business Licenses Rescinded” [Fan daoban bairi
xinglglon%é 368 jia danwei jingying xuke zheng bei diaoxiao], People’s Daily (Online), 17 Sep-
tember 06.

168]bid. Li Baozhong, head of GAPP’s Market Supervision Department, said that “compared
to pornographic publications, the harm from these kinds of illegal news and economic publica-
tions is even greater. Lawbreakers follow their own prerogatlves to edit and publish these publi-
cations, severely deviating from the correct news orientation.” General Administration on Press
and Publication (Online), “Illegal Periodical ‘China New Observer’ Investigated and Prosecuted”
[Feifa gqikan “zhongguo xin guancha” bei chachul, 8 May 07.

169 General Administration on Press and Publication (Online), “Nationwide ‘Sweep Away Por-
nography, Strike Down Illegal Pubhcatmns Method: Three Major Points to Implement, Main-
taining High Posture” [Quanguo “saohuang dafei’ban: shishi san da zhongdian baochi gaoya
taishi], 27 February 07.

170“In the First 3 Months of the Year, 36 Million Pieces of Illegal Publications of All Kinds
Were Confiscated” [Zhongguo j Jlnman qgian 3 ge yue shoujiao gelei feifa chubanwu 3600 duo wan
jian], Xinhua (Online), 14 April 0

171“Guangzhou College Students Self-Publish Newspaper and Magazine: Legality In Ques-
tion” [Guangzhou daxuesheng zi ban baozhi zazhi hefaxing shou zhiyi], People’s Daily (Online),
20 June 07.

172Thid.

173“Eight Books Banned in Crackdown on Dissent,” South China Morning Post (Online), 19
January 07.

174“GAPP Director Clarifies That Regarding Reported Banning of ‘Past Stories of Peking
Opera Stars’ and Other Books: We Never Banned Even One Book” [Zhongguo xinwen chuban
zongshu chengqing “lingren wangshi deng shu bei jin”: women yi ben shu dou mei chajin],
Zaobao.com, 1 February 07; “Eight Books Banned in Crackdown On Dissent,” South China
Morning Post.

175 “GAPP: Investigated and Found No Book Ban, Zhang Yihe Counters That Officials Don’t
Understand When To Admit Error” [Chubanzongshu: you chachu wu jin shu Zhang Yihe bochi
guanyuan bu dong ren cuol, Ming Pao (Online), 9 February 07; “GAPP Director Clarifies That
Regarding Reported Banning of ‘Past Stories of Peking Opera Stars’ and Other Books: We Never
Banned Even One Book,” Zaobao.com.

176 “Publishers Confirm Being Punished for Printing Controversial Books” [Chubanshe
zhengshi bei fa], Ming Pao (Online), 2 February 07.

177This year is the 50th anniversary of the start of the anti-rightist movement, a purge of
intellectuals that followed the Hundred Flowers Campaign’s brief tolerance of dissent. Propa-
ganda officials have reportedly ordered China’s media to limit coverage of this topic. Vivian Wu,
“Court Reject Author’s Plea on Ban,” South China Morning Post, 27 April 07.

178 “China Keeps Its Critics At Home While Promising Greater Freedom for Foreign Media,”
Associated Press (Online), 5 February 07.

179 CECC, 2005 Annual Report, 11 October 05, 62; Reporters Without Borders (Online), “Jour-
nalist Faces Possible Life Sentence for Posting Tiananmen Document on Website,” 4 February
05; Keith Bradsher, “China Announces Media Crackdown,” New York Times (Online), 15 August
07

180 Yahoo!’s general counsel testified at a congressional hearing that in October 2005 Yahoo
merged Yahoo! China with Alibaba.com, a Chinese company. Yahoo! maintained a large equity
stake but no longer has day-to-day operation control over Yahoo! China. The Internet in China—
A Tool of Freedom or Suppression?, Testimony of Michael Callahan.

181 Dui Hua Foundation (Online), “Police Document Sheds Additional Light on Shi Tao Case,”
25 July 07; “Regarding Court Decisions and Security Bureau Documents for Shi Tao, Wang
Xijaoning” [Guanyu Shi Tao, Wang Xiaoning de zhongguo fayuan panjue he anquanju wenjian],
Boxun (Online), 23 July 07; Reporters Without Borders (Online), “Information Supplied by
Yahoo! Helped Journalist Shi Tao Get 10 Years in Prison,” 6 September 05. The Internet in
China—A Tool of Freedom or Suppression?, Testimony of Michael Callahan; “Congressional Com-
mittee to Investigate Disparity Between Documents and Hearing Testimony by Yahoo!,” House
Foreign Affairs Committee (Online), 3 August 07; Stephanie Kirchgaessner and Richard Waters,
“Yahoo Faces Scrutiny in China Case,” Financial Times (Online), 7 August 07. In May 2007,



27

Shi Tao also joined a lawsuit against Yahoo! filed with the U.S. District Court for the Northern
District of California, alleging, among other things, that the company had aided and abetted
the commission of international human rights violations. See Amended Complaint for Tort Dam-
ages, Xianing et al v. Yahoo! Inc., et al., U.S. District Court Northern District California, Oak-
land Division, 29 May 07.

182 Jim Yardley, “China Releases Jailed New York Times Employee,” New York Times (On-
line), 15 September 07.

183 The Beijing High People’s Court upheld the sentence in December 2006. “Beijing Court Re-
jects Zhao Yan’s Appeal, Affirms Three-Year Sentence,” CECC Human Rights and Rule of Law
Update, December 2006, 3—4.

184 Reporters Without Borders, “Journalist Gao Qinrong Released Five Years Early,” 11 De-
cember 06. In August 1999, a court in Shanxi province sentenced Gao for accepting bribes,
fraud, soliciting prostitutes. “After Anti-Corruption Journalists Speaks the Truth” [Fan fu jizhe
jiangle zhenhua yihoul, Southern Weekend (Online), 12 December 02. Gao’s reporting exposed
a sham irrigation project in Yuncheng in 1998. “Gao Qinrong,” PEN Canada (Online), December
2006. Investigative reports by several Chinese news media found that authorities in Yuncheng
detained Gao in the absence of reliable evidence, started building a criminal case against him
only after he was detained, and convicted him on the basis of insufficient evidence. “After Anti-
Corruption Journalists Speaks the Truth” [Fan fu jizhe jiangle zhenhua yihou], Southern Week-
end (Online), 12 December 02; “To Only Have Right To Interview Is Not Enough” [Jin you
caifangquan shi bugou del, Legal Daily (Online), 14 May 01.

1315) Dui Hua Foundation, “Nine-Month Sentence Reduction Confirmed for Xu Zerong,” 26 Sep-
tember 06.

O



		Superintendent of Documents
	2023-02-12T15:11:51-0500
	Government Publishing Office, Washington, DC 20401
	Government Publishing Office
	Government Publishing Office attests that this document has not been altered since it was disseminated by Government Publishing Office




